Terveisiä taas kerran Brittein saarilta. J:ltä loppui toinen lukukausi, viimeinen tentti oli tiistaina, ja menimme auttamaan muutossa. Apuamme tarvittiin siksi, että ensi lukuvuoden J vietttää Pietarissa ja tavaraa on vain kertynyt:)

Lähdimme sunnuntaina Lufthansalla ja menomatkalla vaihto oli Münchenissä. Lentomatkoja en odottanut erikoisella ilolla viimeaikaisten lentokoneturmien vuoksi. Niinpä sitten, tietysti, kone ei startannutkaan. Moottoreiden käynnistämiseen käytettävä laite ei toiminut. Kapteeni kuulutti moneen kertaan, ettei ko. laitetta käytetä kuin käynnistyksessä. Meillä oli Münchenissä 40 minuuttia aikaa vaihtaa konetta ja kuinka ollakaan kone lähti 40 minuuttia myöhässä. Matkalla se otti kiinni 20 minuuttia, mutta aikaa oli kuitenkin liian vähän. Koneessa kuulutettiin useampaan kertaan, että heillä on tiedossa jatkolennon tarpeessa olevat. Tämä piti todella paikkansa, koska Münchenissä meitä oli vastassa mies kyltin kera ja - tilataksi. Taksilla kiersimme ensin boarding-card tarkastukseen, sitten passintarkastukseen ja lopuksi vain meitä odottaneeseen lentokoneeseen. Pisteet tästä Lufthansalle!

Perillä Manchesterissä olimme peräti 5 minuuttia etuajassa, mutta sitten totuus paljastui ja laukut olivat jääneet Müncheniin. Eipä siinä auttanut kuin käpötellä ulos odottavan J:n luo. Säästä vielä sen verran, että Helsinki-Vantaalta lähtiessä paistoi aurinko, Münchenissä paistoi aurinko ja Manchesterissä satoi. Se nyt tietysti oli odotettavissakin, kun kerran Englantiin matkustettiin :D

J:n kanssa matkattiin paikallisbussilla hänen opiskelija-asunnolleen. J neuvoi meitä ostamaan viikon voimassaolevan Megariderin, jolla sai matkustaa rajattomasti kahden bussifirman busseissa. Lippu maksoi 11 puntaa; kertamaksu Manchesterissa on 2,60.

Sunnuntai-iltana kävimme syömässä ranskalaisessa ravintolassa keskustassa ja samalla näimme mielenosoituksen noin iltakymmeneltä. Siinä osoitettiin mieltä kahta englantilaisten valitsemaa euroehdokasta vastaan. Näillä kahdella on erittäin rasistiset mielipiteet.

J:n asunto näytti ulkoapäin tältä:

J asui tuossa parvekkeen kohdalla. Ja tässä sisäänkäynti:

Koska ollaan Englannissa, sekoittavaa hanaa ei tunneta.

Ja suihku on omanlaisensa joka paikassa.

Tässä mallissa, jos käännät katkaisijaa kerran, tulee lämpimämpää vettä huonommalla paineella. Useamman kerran käännettäessä vesi on kylmempää, mutta paine hiukan nousee.

Maanantaina meidän piti antaa J:lle lukurauha; tämän lukuvuoden viimeinen tentti oli seuraavana päivänä. Hänen tosin piti ensin mennä kirjastoon lukemaan , mutta koska me poistuimme asunnosta suosiolla, hän jäi sinne lukemaan ja päivystämään kadonneita laukkujamme. Laukut saapuivatkin melkein heti sen jälkeen, kun olimme lähteneet.

Käyttelimme heti uusia Megaraidereitamme ja matkustimme ensimmäiseksi ManU-kauppaan.3621665683_66d1ebe284.jpg

Sieltä sitten jatkoimme samalla busilla M:n lempipaikkaan.

Pienoinen kattokruunu ja kuva sen alta..

Sain J:ltä äitienpäivälahjan vähän myöhässä.

ja sen saattoi käyttää ainoastaa Trafford centre:ssä, koska muualla Manchesterissä ei ollut ko. tavarataloa. Lahjakortin sain juuri sinne, koska siellä on takuuvarmasti lankaosasto. Ostin sitten samaa lankaa, jota J ja M toivat minulle tuliaisiksi Lontoosta.

Kun M oli shoppaillut tarpeeksi (=rahat loppu), lähdimme taas kerran bussilla takaisin J:n asunnolle, mutta koukkasime vielä J:tä lähimmän ostoskeskuksen kautta. Minun piti ensin odottaa muita bussipysäkillä, mutta osoittautuikin, etä punnat olivat minulla, joten minut soitettiin hätiin. Meillä oli tarkoitus maanantaina syödä J:n asunnolla, joten sinne hankimme ruokatarvikkeita. Mies kävi ostamassa pihvit lihatiskiltä ja me muut ostimme vettä yms. tykötarpeita.

Mies paistoi hyvät pihvit ja syödessämme J sattui kysymään, mistäpäin kauppaa lihat oli otettu. Selvisikin, että mies oli hankkinut lihat oikealta lihatiskiltä, joka nyt vaan sattui olemaan Halal-tiski. Joten me sitten söimme oikeaoppista islamilaista naudanlihaa.

Seuraavana päivänä oli J:n tentti ja sen jälkeen jatkoimme eteenpäin, mutta siitä myöhemmin.